Beheer speeltoestellen in Geldrop-Mierlo is kinderspel

Geplaatst door op 09 november 2018

“In de kern draait het bij Geldrop-Mierlo allemaal om data waarmee we de dienstverlening naar onze inwoners voortdurend kunnen en willen verbeteren.” Michel van de Spijker is sinds 2017 adviseur GeoInformatie en houdt zich onder meer bezig met het digitaliseren van de buitenruimte in de bijna 40.000 inwoners tellende gemeente Geldrop-Mierlo. Na wegen, bomen, groenvlakken, verlichting en straatmeubilair zijn nu ook de 600 speeltoestellen in Geldrop-Mierlo in GeoVisia in kaart gebracht. “De applicatie zorgt ervoor dat de inspectie van speeltoestellen sneller is afgerond, de kwaliteit van de data beter is en onderhoud sneller kan plaatsvinden”, zegt Van de Spijker.

Naar één integraal systeem

Geldrop-Mierlo maakt voor alle objecten in de openbare ruimte de stap van separate applicaties naar één integraal systeem. In GeoVisia heeft nu elk object een eigen paspoort en is de hele openbare ruimte in één systeem te beheren. Zo ook de speeltoestellen. Speciaal voor dit onderdeel zocht Geldrop-Mierlo de samenwerking met ABOS, een organisatie die gespecialiseerd is in de inspectie, controle en onderhoud van speeltoestellen. “Wij hebben hen gevraagd hoe we het proces voor hun inspecteurs zo optimaal mogelijk kunnen inrichten. Eerst hebben we voor onszelf in kaart gebracht welke data we willen hebben van onze speeltoestellen en vervolgens hebben we met ABOS en DataQuint, de makers van GeoVisia, gewerkt aan een beheersysteem dat volledig op ons is toegesneden.”

Volledig digitaal

“Bij de inspectie en reparatie van de speeltoestellen komt bijna geen papier, mail of telefoontje meer kijken”, schetst Rik van de Sande, hoofd buitendienst. “Het hele proces is gedigitaliseerd.” Ook de aannemers die bijvoorbeeld de reparatie aan de openbare verlichting uitvoeren, werken met GeoVisia. “Het voordeel voor hen is dat het systeem de mogelijkheid biedt de meest efficiënte route te bepalen als er meerdere lampen hersteld moeten worden.” Van de Sande en zijn collega’s van de buitendienst werken dagelijks met GeoVisia. “Stel ABOS constateert dat een speeltoestel onveilig is en gerepareerd moet worden. Dan voert de inspecteur dat én de vervolgacties in in het digitale paspoort van het bewuste toestel. Wij pikken dat op en onze aannemers krijgen automatisch een melding dat dat specifieke toestel gerepareerd moet worden”, beschrijft Van de Sande. “Deze werkwijze hanteren we voor alle objecten in de openbare ruimte. Doordat meerdere afdelingen van de gemeente toegang hebben tot GeoVisia, kunnen we inwoners sneller voorzien van informatie. Vragen als ‘Wanneer wordt dat speeltoestel gemaakt?’ zijn nu direct te beantwoorden.”

Betere data, betere analyses

Bijkomend voordeel is dat via GeoVisia Geldrop-Mierlo ook in staat is om verbanden te leggen tussen alle soorten objecten. Analyses die eerst niet gemaakt konden worden. Van de Spijker: “We kunnen bijvoorbeeld zien welke speeltoestellen dichtbij bomen staan die vatbaar zijn voor de eikenprocessierups. Aan de hand daarvan kunnen we die bomen preventief behandelen en hebben de kinderen geen last van het insect. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

“Met de overstap naar GeoVisia worden de inwoners van Geldrop-Mierlo veel sneller en efficiënter geholpen.”

Gerelateerde Berichten

Twitter wordt geladen